Beroofd---> Time for payback! - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Dahnja Snoeijen - WaarBenJij.nu Beroofd---> Time for payback! - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Dahnja Snoeijen - WaarBenJij.nu

Beroofd---> Time for payback!

Door: Dahnja

Blijf op de hoogte en volg Dahnja

31 December 2011 | Belize, Belize-stad

Allereerst de mededeling dat ik nu officieel mn duikbrevet binnen heb! Pa, binnen 6 weken krijg jij (ik) daar post van. En allemaal alvast een spetterend, gezond, gelukkig nieuwjaar!

Zo en dan mu hét verhaal van 2011...

Vanuit Honduras is t kennelijk nogal n gedoe om naar Belize te komen; via Guatemala, 5 bussen en een ferrie en de reis duurt zo'n 17 uur. Maar samen met 1 van de meiden uit mn duikklas ging ik de uitdaging aan.
Net over de grens Honduras-Guatemala stond er een busje klaar die naar de ferrie reed om naar Belize te gaan. De beste chauffeur, Carlos genaamd, vertelde ons dat de ferrie om 10.30 vertrok en dat dit de laatste zou zijn van de dag, sterker nog van t jaar, want op de 31ste voeren er geen zei hij. Het was al 9.00, dus we zouden m net missen. Maar als we nu met hem meegingen, zou hij ervoor zorgen dat we m zouden halen, hij zou de ferrie bellen en ze zouden op ons wachten. We moesten dan wel even de dubbele prijs betalen (12 euro p.p.), omdat hij onderweg niet zou stoppen om andere mensen op te laden.
Nou, vooruit dan, anders zouden we met nieuwjaar ergens crappy zitten...
Het busje bleek volledig vol te zitten met locals, wat inhield dat we wel degelijk stopten onderweg. Maar goed, hij had de ferrie gebeld, en ze zouden op ons wachten. Eenmaal aangekomen bij de haven, na betaald te hebben, zei hij: 'Ow, de ferrie is al weg, balen!' Bleek dat er de rest van de dag, én de volgende dag, gewoon ferries waren. Wij boos en Marie, het meisje waar ik mee was, begon een hevige discussie met hem. Natuurlijk kregen we ons geld niet terug en hij reed weg. Een local had t hele tafereel aanschouwd en vertelde ons dat we gewoon beroofd waren. Hier móésten we iets mee doen! Dus hij bracht ons naar t busbedrijf waar Carlos werkte. Carlos zou hier over 5 minuten verschijnen om een nieuwe lading mensen op te laden, en nu zouden we zijn chef erbij betrekken.

Zo gezegd zo gedaan, en na 10 minuten steggelen met Carlos, en daarna 5 minuten met de chef, kregen we 2 euro per persoon terug. Nee! Wij wilden 6 euro p.p terug! We hadden nl inmiddels ontdekt dat locals slechts 1,50 betalen voor de hele trip, met 6 euro zouden we dus nog 4x zoveel hebben betaald. Enfin, Carlos reed na dit alles met zn chef weg en wij dreigden nog vergeefs om naar de politie te gaan. (loos dreigement natuurlijk, en dat wisten zij ook) Een andere omstander had dit tafereel aanschouwd en benadrukte ook dat we gewoon beroofd waren! Tijdens onze conversatie kwam er toevallig een politieauto langsgereden. De man zei dat we hem aan moesten houden om ons verhaal te doen. Wij vonden t wat overdreven, maar waarom niet?!
De politie bleek het ook allemaal uiterst serieus te nemen en maande ons in te stappen en zette een heuse achtervolging in! Ja, met sirenes en alles. Marie en ik moesten onze lach echt inhouden, waar waren we nu dan in terecht gekomen!?
Na 5 minuten hadden we Carlos, z'n chef en de bus gevonden. Ze werden staande gehouden en meteen duuwde ze ons 5 euro in de hand. 'alles is goed zo, toch?' Nee, we hadden nu in totaal 9 euro terug, ipv 12. Dus na n kort gesprek met de politie kregen we, onder dodelijke blikken nog 3 euro terug, hihi.

De politie bracht ons terug naar de ferrie, waar we genoeg aandacht trokken toen we uit de politieauto stapten! Blij te weten dat er ook zoveel goede mensen zijn hier! En we hebben door dit gebeuren niet alleen 6 hele euro's per persoon verdiend, maar ook een onbetaalbaar verhaal! Haha, mijn 2 uurtjes in Guatemala beloven veel goeds voor als ik hier na Belize weer naar terugkeer. Gelukkig is het wel een heel andere regio, dus ik hoef niet bang te zijn dat ik Carlos of z'n chef tegen t lijf loop!

• 31 December 2011 - 16:30

Mama:

tjee kleintje je bent niet bang uitgevallen en dat voor een paar euro's. Hopelijk kom je die Carlos dan ook echt nergens meer tegen want daar heb je geen vriendjes mee gemaakt. Spannend is je reis weer wel maar ik wil je wel graag heelhuids terug zien in 2012.
    Hier is niet veel te melden alleen dat het heel de dag regent en wij natuurlijk 7 uur eerder dan jij ons nieuwe jaar inluiden.
    Lieve Dannes alvast mooie jaarwisseling en pas goed op jezelf.
    Dikke knuffel en nieuwjaarskus
    mama

• 31 December 2011 - 16:58

Suus En Hans:

Haha, wat een verhaal! Tsja, een echte hollander laat zich dit natuurlijk niet gebeuren ;)

• 31 December 2011 - 17:07

Ineke:

Jazeker!! Laat het er niet bij zitten. Er op af.... Goed gedaan van jullie zeg en heel dapper.
    Ik denk dat ik dit niet had gedurfd. Gelukkig is het goed afgelopen.
    Ook voor jou een hele fijne jaarwisseling.

• 31 December 2011 - 17:48

Annie En Rens:

Proficiat met je behaalde duikbrevet.
    Je maakt heel wat mee daarginds en op deze manier kun jij met een dubbeltje de wereld rond, misschien het proberen waard.
    Wij wensen je een goede jaarwisseling en een goed 2012 en een prettige voortzetting van je reis.
    Een dikke nieuwjaarsknuffel uit het Buulse land.

• 31 December 2011 - 17:57

Leonie & Dayron:

Haha wat een meesterlijke actie!
    Proficiat met je Padi en een fijne jaarwisseling gewenst.
    De beste wensen voor 2012 en we beleven je avonturen graag mee via je site.
    Liefs,
    leonie & Dayron

• 31 December 2011 - 19:30

Nel:

Dahnja,de allerbeste wensen voor 2012 gewenst.
    Maak er nog een fijne vakantie van.
    groetjes Nel

• 01 Januari 2012 - 11:27

's Pa:

Goed zo meiske!! eerst lees je BEROOFD!!!! dan denk je gelijk aan je spulletijes of geld, maar gelukkig wordt 't nog een leuk verhaal. Eigenlijk is 't een echte Dahnja-actie..sl..je...sl.... gewoon goed gedaan Ennuh..ook nog dikke proficiat met je duikbrevet, kunnen we hier in de Aa ook 's duiken.
    En wat die Carlos betreft: Stel dat we weer 'n nieuw katje nemen dan zou dat wel een leuke naam zijn ( of Carolin). GA JE GOED MEISKE,allert,allert. xxx 's Pa

• 01 Januari 2012 - 11:34

Lea De Jong:

Hoi Dahnja,
    De allerbeste wensen voor 2012.
    Wat een spannend verhaal zeg jij maakt echt van alles mee super

• 01 Januari 2012 - 11:34

Lea De Jong:

Hoi Dahnja,
    De allerbeste wensen voor 2012.
    Wat een spannend verhaal zeg jij maakt echt van alles mee super

• 01 Januari 2012 - 12:55

Jacqueline En Piet:

Ha ha die Danja, je beleeft het weer
    gelijk. Wij zouden bij jou best een dagje vlieg op jou schouder willen zijn.
    Dat lijkt ons wel leuk.
    Nou Danja op naar je volgende avontuur. Dikke knuffel van je Peetoom en petemoe

• 01 Januari 2012 - 14:11

MT:

Goede tik op zijn neus Dahnja, zou iedereen moeten doen :)
    Lekker duiken nu met je brevet, heel gaaf!
    groetjes, Marie-Thérèse

• 01 Januari 2012 - 16:32

Anton:

Vanuit Maassluis ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en hou je taai!

• 02 Januari 2012 - 10:00

Elke:

WAHAHAHAHAHHAAAA, Dannie, ik lig echt dubbel hier! Echt te hilarisch en herkenbaar dat je je zo bedrogen kan voelen om een paar euro...maar jij gaat wel erg ver hahaha! Ik zie je al helemaal zitten in die politieauto :-)
    Gelukkig nieuwjaar lieverd! KUS

• 02 Januari 2012 - 11:14

Pappa Van Koen:

Allereerst Gelukkig Nieuwjaar, want zo te lezen kun je dat wel gebruiken.
    Vervelend van al die stress voor je, maar eerlijk gezegd, wel heerlijk om te lezen. HiHi. Ik zie het helemaal voor me, die "Flikken Belize" actie. Van foto's maken zal er niets zijn gekomen, maar ik had graag wat beelden gezien. Maar goed de toon is gezet in Midden Amerika "Don't mess around with Danja!!".
    Ik wacht met spanning op een nieuwe aflevering! Maar blijf allert!
    Adios! Frans

• 02 Januari 2012 - 12:00

Janneke S:

Wederom te gek verhaal!! Blijven genieten!! Ik zei vrijdag nog tegen Ing dat jij lekker kort en bondig maar vooral leuk schrijft!! Oja en 'al het moois voor 2012' gewenst!!

• 02 Januari 2012 - 13:38

Geerte:

Hahahahaha fantastisch!

En een heel gelukkig nieuwjaar!

• 02 Januari 2012 - 15:47

Karin:

Snoeske! WAHAAAA wat een verhaal weer, ik heb me de ziekte gelachen. Ik stel voor dat je als deurwaarden gaat werken, of bij een incassobureau. Wat een doorzettingsvermogen. Jouw goede voornemen is zeker niet meer belazerd worden! Hulde hoor meis, en hulde voor je duikbrevet nog! (weet niet of je mijn bericht nog aan hebt gehad). Oud en nieuw was top hier!!! Weer een mooi feestje en ene hoop sterke verhalen, ik zal ze je mailen ;-). Houdoe!
    xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 02 Januari 2012 - 16:13

Steef:

Een heel gelukkig nieuwjaar! Ik ben blij dat je er zo veel voor over hebt om ons op mooie verhalen te trakteren. Blijf vooral zo doorgaan (en let wel een beetje op, hè ;))

xxx

• 05 Januari 2012 - 09:08

Michel En Margrit:

geweldig, jullie achtervolging, goedgelovig maar ze dan toch aan het poepie laten ruiken. Veel plezier in belize. groet m en m xxx