San Blas en Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Dahnja Snoeijen - WaarBenJij.nu San Blas en Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Dahnja Snoeijen - WaarBenJij.nu

San Blas en Panama City

Door: Dahnja

Blijf op de hoogte en volg Dahnja

10 Maart 2012 | Panama, Panama-stad

Mijn laatste reisverslag, want de volgende keer kan ik het jullie allemaal live vertellen!!

San Blas is een eilandengroep in de Atlantische oceaan, die bewoond wordt door inheemse bewoners genaamd Kuna's. Elk eilandje is van een bepaalde familie, die een paar huisjes op het eilandje hebben voor toeristen. Voor het eerst sinds mijn reis trek ik echt met Nederlanders op en ik ben dus met 4 Hollanders naar San Blas geweest. Ons eilandje was volledig uit te kammen in 10 minuten! Er was een klein bosje van palmbomen, er was een gebiedje waar de Kuna's leefden, in het midden van het eiland stond een wc en een emmer met water die moest fungeren als een douche, en daaromheen stonden hutjes voor de toeristen. Ons hutje stond zo'n 2 meter van de zee af, dus wanneer je de deur uit liep, moest je wel een bikini dragen ,)
Het Kuna-dorp was 10 minutjes per boot van ons vandaan. Daar gaan alle Kuna-kinderen naar school. Er wonen 3600 Kuna's op dit hoofdeiland, allemaal prachtig traditioneel gekleed. Geen meter op het kleine eilandje is ongebruikt, het is daar letterlijk hutje-mutje. En overal kinderen! En ze schreewden om aandacht. Ik waande me even terug in Bolivia in het weeshuis, maar deze kids hebben gelukkig wel allemaal ouders!
San Blas was een onvergetelijke ervaring en als de zon had geschenen was het echt perfect geweest! Nu was het soms erg nat, maar dat mocht de pret niet drukken!

En dan het Panama-kanaal! Wow, wat een indruk! We hebben wel een uur staan kijken hoe een enorm containerschip, met 4000 containers, 8 meter omlaag werd gelaten in een lift. Het kost zo'n schip ongeveer 10 uur om het kanaal door te varen en 100.000 dollar. Maar bedenk wat ze wel niet zouden moeten betalen aan petrolium als ze om zouden moeten varen om Zuid Amerika!
Het kanaal werd in eerste instantie door de Fransen geinitieerd. Maar na 22.000 doden door oa malaria en na 20 jaar graven, kwamen ze erachter dat de taak toch net iets te groot was... De aanleg van het kanaal werd overgenomen door de VS.
Deze hield het kanaal in handen tot 1999, waarmee de 7-9 miljoen dollar opbrengsten per dag naar Amerika verdween. Na heel wat rellen en doden is het kanaal nu dan eindelijk in handen van Panama, en zo hoort het ook! Een deel van het geld wordt gebruikt om het kanaal nog breder te maken, en nog meer liften erin te maken, zodat er nog grotere schepen doorheen kunnen. Het is een hele ervaring om het kanaal te zien!

Verder ben ik nog naar de bioscoop geweest met de Hollandse meiden. En raad eens, de zaal was vol met M&M's, haha *zie foto's. Ja papa, soort zoekt soort!

Tot in Nederland allemaal,
Ik kijk er naar uit om jullie allemaal weer te zien. Wanneer ik precies thuis ben weet geen mens, want ik heb in Amerika niet genoeg transfertijd, waardoor ik mijn aansluitende vlucht naar Nederland ga missen. Ik moet dus even afwachten hoe lang ik in Houston vast zit... Houston, we've got an other problem!


p.s. Die krokodil kwam idd veel te dichtbij, ik was echt bang!

  • 10 Maart 2012 - 15:56

    's Pa:


    Hey Dahnja.....Ik ga de loper alvast uitrollen en 'n flesje inslaan om al je verhalen aan te horen met bijbehorende blik...Ik gok op do. avond? Blij dat je d'r weer bent zodalijk. Tsja, dat Panama-kanaal lijkt me ook zeer indrukwekkend om 's te zien..interressant verhaal wat daar aan vast zit.Ik hou 't kort nu, de rest volgt live...Wens je een goede terugreis incl Houston...komt by the way goed uit dat je weer terug komt...het wordt weer wat drukker hier op de kweek...!!Dikke kus en tot over paar daagjes..
    'sPa

  • 10 Maart 2012 - 16:03

    Suus+Hansj:

    Heey sis, super dat je er weer bijna bent! Wij genietn elke keer van de verhalen, maar zeker zo leuk om ze in het eggie te horen :)
    Xxxxxxxx

  • 10 Maart 2012 - 16:34

    Elke:

    Jeej, wat een feest dat je weer bijna terugkomt Dannie! Ziet er goddelijk uit die stranden van San Blas, wooowie!
    Super goede reis terug alvast, maar eerst nog even de laatste dagen fulltime genieten hoor. Want hier is het maar saaaaai :-)
    Tot snel meis, hele dikke kus

  • 10 Maart 2012 - 20:44

    Tonny:

    Hallo Dahnja, weer een spannend en geweldig verhaal. Leuk dat we je binnenkort weer in levende lijve kunnen aanschouwen.
    Goede terugreis en tot gauw.
    De buurtjes.

  • 10 Maart 2012 - 21:20

    Mama:

    Kleintje. Je hebt bagage voor heel je leven opgedaan met deze reis, geweldig. Maar ik ben toch superblij dat je je verhalen nu life komt vertellen. En dat ik je kan knuffelen.
    Tot donderdag en goeie reis terug.
    Dikke pakkerd je moesje

  • 10 Maart 2012 - 21:58

    Nel:

    Hallo Dahnja,
    bedankt voor je gezellige reisverhalen ik heb er van genoten,
    ook een goede terug reis gewenst
    en tot ziens in Berg en Dal
    Groetjes Nel

  • 11 Maart 2012 - 10:00

    Toon En Ineke:

    Hoi Danja, Dank voor alle reisverslagen. Boeiend om te lezen. Goeie reis terug en wij zien je in Heeze.

  • 11 Maart 2012 - 14:45

    Fam. Van Asten:

    Hoi Dahnja,
    Wordt vast een makkie voor je in Houston. Na wat je allemaal al beleeft hebt zal dit ook wel goed komen.
    Suzanne en Hans hebben samen met ons ook nog een "SPANNEND AVONTUUR" beleefd. Maar dat hoor je wel als je terug bent (helden zijn het!!!) Leuk dat je zo geniet wij vinden je een KANJER! Hopen je snel te zien. Gr Erik, Nannerl, Lotte en Sophie

  • 11 Maart 2012 - 20:54

    Inge:

    Jeeeeej!! Ik begin met aftellen voor de mega knuffel, dus bereid je voor.... Xxx x

  • 12 Maart 2012 - 09:55

    Sip En Steph :

    Hoi,
    Leuke verhalen!
    Wij gaan 23 juni naar Panama en willen naar Coiba, Darien, San Blas, Panama City en nog meer! Heb je nog tips voor ons? Waar moet je vooral wel overnachten en waar niet? Welke tours zou je aanbevelen? Andere tips???
    Wij horen het heel graag!

    Groetjes

  • 12 Maart 2012 - 10:24

    Karin:

    Hey meissie! Wat leuk om weer een reisverslag van je te lezen! Ik heb het kanaal meteen even gegoogled, lijkt me machtig mooi. En wat een lieve kindjes allemaal. Ik zal heel blij zijn als je weer terug bent, maar geniet nog even van je laatste dagen! Hele dikke kus, Kaatje

  • 12 Maart 2012 - 15:59

    Lea De Jong:

    Het was een geweldig reisverslag.
    Ik wens je een hele fijne terugreis .
    Groetjes Lea

  • 12 Maart 2012 - 17:58

    Maartje & Mathijs:

    Wit strand en palmbomen.. Ziet er redelijk uit als een picture perfect!
    Geniet nog van je laatste vakantiedagen en alvast een hele goede terugreis gewenst!

  • 13 Maart 2012 - 09:38

    Kaat:

    Jow Dannus, wat een mooi laatste verhaal. Ik dacht huh lift in het Panamakanaal, nog nooit van gehoord. Leer ik toch nog een hoop van jouw verhalen! Lijkt me heel indrukwekkend om te zien!
    Mooie fotos ook van het strand en de mensen daar! Idd heel kleurrijk.
    Een goeie reis terug, jammer dat we elkaar net mislopen bij Inge woensdag. Maar tot snel! :)
    xx uit Breda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dahnja

Mijn reis zal beginnen in Sucre, een stad in Bolivie, op 26oo m hoogte. Daar zal ik bij een gastgezin gaan wonen en naar school gaan om spaans te leren. Na een maand zal ik in Sucre vrijwilligerswerk gaan doen bij een weeshuis. En daarna... Dat zien we dan wel weer!

Actief sinds 13 Feb. 2008
Verslag gelezen: 3365
Totaal aantal bezoekers 65855

Voorgaande reizen:

12 December 2011 - 15 Maart 2012

Midden Amerika

01 Maart 2008 - 17 Augustus 2008

Zuid Amerika

Landen bezocht: