Schildpadjes! - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Dahnja Snoeijen - WaarBenJij.nu Schildpadjes! - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Dahnja Snoeijen - WaarBenJij.nu

Schildpadjes!

Door: Dahnja

Blijf op de hoogte en volg Dahnja

26 Januari 2012 | El Salvador, San Salvador

Hallo allemaal,

Hoe zuidelijker ik reis, hoe mooier het weer blijkt te zijn! Wat een hitte hier...

Mijn laatste paar dagen in Guatemala heb ik doorgebracht op een vulkanisch strand. Heerlijk, even lekker niks doen... Of ja, dat is niet helemaal waar, want de golven waren daar wel 2 meter hoog! Ik wilde ´even´ gaan zwemmen, maar het duurde zeker 30 minuten om weer op het bloedhete strand te komen...

Omdat het domweg te heet was om de hele dag op t strand te chillen, heb ik een schildpaddencentrum bezocht. Wederom een van de vetste dingen tot nu toe!
Van juni tot november komen de schildpadden naar Monterrico (dit strand)om eitjes te leggen. Schijnbaar zijn schildpaddeneitjes een delicatesse hier, waardoor veel eitjes op de zwarte markt terecht komen. Lokale mensen struinen ´s nachts het strand af, op zoek naar eitjes, oftewel geld. Het schildpaddencentrum heeft een deal met deze locals gemaakt, zodat 20% van de eitjes opgekocht worden door het centrum. Deze eitjes worden in beschermde gebieden op het strand begraven. Na ongeveer 50 dagen komen de eitjes uit en worden de schildpadjes in de zee vrijgelaten.
Voor degenen die meegerekend hebben: ik was net op tijd om de laatste eitjes uit te zien komen. Op de dag dat ik in het centrum was, waren er maar liefst 180 schildpadden geboren, die we met zonsondergang vrij hebben gelaten in de zee! Super lief! Je ziet die babietjes richting zee schuiffelen. En dan komt er een grote golf, die ze allemaal omver gooit. Haha, super leuk!
Jammer is alleen, dat slechts 5% het verleefd tot volwassenheid. De rest overlijd aan van alles. Maar het centrum vergroot de overlevingskans aanzienlijk, want in de natuur overleefd slechts 1 op de 1000 eitjes. Veel schildpadjes overlijden op de weg van uit het ei naar de zee. En deze stap hoefden deze babies niet meer te maken. Ook lieten we ze vrij met zonsondergang, omdat dan de minste roofdieren in de zee actief zijn.

Na dit zoete avontuur in de natuur, ben ik via El Salvador, waar ik 1 nacht heb doorgebracht, weer terug naar Nicaragua gereisd. Ik ben nu in een klein stadje genaamd Granada, waar ik vandaag een boot naar Isla de Ometepe zal nemen. Het plan is om daar een beetje te chillen op het strand en rondtouren op een scootertje. Hierna zal ik terug gaan naar Leon, om Anry, de motorman beterschap te wensen.

Luitjes, het ga jullie goed! En ik zal jullie wat zon toesturen!

Dikke kuss

  • 26 Januari 2012 - 18:38

    Hans En Suus:

    Suus is helemaal verliefd op die super schattige mini-padjes. JALOERSSSSSS!!! Wat een schatjes. De rest van het verhaal is volledig aan haar voorbij gegaan ;)
    Hans heeft alle overige funny facts wel opgeslagen haha

  • 26 Januari 2012 - 18:47

    Mama:

    Wat geweldig al die schildpadjes, en stuur idd maar wat zomer hier naartoe want wij hebben nog steeds veel regen brrrr.
    Pas goed op jezelf en tot gauw
    love mama

  • 26 Januari 2012 - 18:59

    Leonie & Dayron:

    Echt super cute, die kleine beessies!
    Wij hebben net een weekje vakantie achter de rug, maar jij kunt er nog volop tegenaan daar.
    Geniet, want voor je het weet zit je hier vanachter de geraniums naar weer een nieuwe druilerige dag te kijken.. (ja het moge duidelijk zijn: ik ben klaar voor de lente!)
    Liefs xxx

  • 27 Januari 2012 - 09:44

    Pappa Van Koen:

    Indrukwekkend die kleine lelijkerds; dat moet gezegd en aan de reacties hieronder te lezen maakt het op eenieder indruk. Maria en ik zijn ooit op Zakynthos (Gr) geweest, een eilnad in de Middelandse zee waar als enige reuzenschildpadden schijnen voor te komen. We hebben daar ook eea van die beesies meegekregen; dus ik ken het gevoel. Máár waar deze lezer even bleef hangen, was bij het zwemmen!
    Dertig minuten om tegen die golven in te vechten is het vermelden waard! Zo zie je hoe "Jan-de-toerist" uit NL toch altijd in de ervaringen van thuis denk en acteert. Ook ik heb mijn verrassingen achter de rug! Vooral met waterkracht.
    Maar goed dat je zo'n sterkte spotieve meid bent (-:
    O ja, Beterschap voor de motorcoureur!
    PappaFrans

  • 27 Januari 2012 - 10:13

    Annie :

    Hoi Danja,
    Wat leuk met die schildpadjes, ik zou wel even willen overvliegen om ze in zee te zetten. Helaas is het iets te verweg voor eventjes.
    Enne, het is hier super mooi winterweertje, zonnetje en een beetje vorst.
    Groetjes uit het Buulse land

  • 27 Januari 2012 - 15:24

    Lea:

    Hoi Dahnja
    Mijn eerste reactie was wat zal Suzanne dat leuk vinden,geweldig wat een leuke beestjes.Geniet nog lekker van je vakantie en heel veel plezier .Groetjes Lea

  • 27 Januari 2012 - 15:52

    Janneke S:

    Leuk verhaal!
    Met de zon is goed gelukt vandaag!!! Stralende dag geweest hier!! Dus keep up the good work ;)

  • 27 Januari 2012 - 15:52

    Janneke S:

    Leuk verhaal!
    Met de zon is goed gelukt vandaag!!! Stralende dag geweest hier!! Dus keep up the good work ;)

  • 30 Januari 2012 - 08:22

    Karin:

    Aaa wat een gave eendjes@!!!!!!!

  • 30 Januari 2012 - 15:47

    MT:

    Leuk hoor wat je allemaal meemaakt, zoef zoef van het ene land naar het andere. Ik afgelopen week met alle betrokkenen aan de publicatie gewerkt van het onderzoek. Nu gast uit Honduras in mijn huis. Wat een shock, kou, mist en sneeuw! Veel plezier nog in Centroamerica! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dahnja

Mijn reis zal beginnen in Sucre, een stad in Bolivie, op 26oo m hoogte. Daar zal ik bij een gastgezin gaan wonen en naar school gaan om spaans te leren. Na een maand zal ik in Sucre vrijwilligerswerk gaan doen bij een weeshuis. En daarna... Dat zien we dan wel weer!

Actief sinds 13 Feb. 2008
Verslag gelezen: 1196
Totaal aantal bezoekers 65916

Voorgaande reizen:

12 December 2011 - 15 Maart 2012

Midden Amerika

01 Maart 2008 - 17 Augustus 2008

Zuid Amerika

Landen bezocht: